wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

19 kwietnia 2014
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Grupa 5 - latków „Żabek”, Misiowe Przedszkole Kraków. "Jesteśmy architektami"



Zapraszamy Państwa do oglądania prac przedszkolaków, głosowania i KOMENTOWANIA! Konkurs dla wszystkich dzieci jest bardzo ważny - dlatego serdecznie zapraszamy i zachęcamy Państwa do współudziału!

Kolejny etapem zajęć w ramach programu edukacyjnego „Design dla szkół” był konkurs plastyczny pod hasłem „Jesteśmy architektami”. Cykl zajęć rozpoczęłam od pogadanki z dziećmi nt. co to znaczny, że dom można zaprojektować?

Dzieci podawały różne odpowiedzi m.in.:

- „czyli zrobić dom”,

- „czyli ładnie ozdobić”,

- „trzeba wziąć dużą kartkę jak jakiś Pan albo Pani chcą wybudować dom i trzeba narysować projekt”.

Zatem zapytałam dzieci czy łatwo jest narysować taki projekt? Odpowiedź brzmiała: „nie, bo trzeba dużo myśleć jak ktoś chce dom”. W związku z tym kolejne moje pytanie brzmiało: w takim razie co nam pomaga przy projektowaniu? Dzieci nie zastanawiały się długo nad odpowiedzią i  od razu stwierdziły, że pomagają pomysły. Natomiast na pytanie skąd bierzemy pomysły jedno dziecko odpowiedziało, „że myślimy w głowie i wszystkie myśli są w głowie”.

Po przeprowadzonej pogadance z dziećmi podałam przykłady kilku pomysłów jak można zaprojektować dom oraz odpowiedziałam na pytania związane z tematem. Następnie zaprosiłam dzieci do stolików i zaproponowałam, żeby każdy z nich zaprojektował swój własny dom, w którym chciałby mieszkać. Dzieci były bardzo zainteresowane tematem i z wielką ochotą rozpoczęły prace.

Poniżej przedstawiam zdjęcia prac wykonanych przez dzieci wraz z komentarzem.

Maksio Żak nt. swojej pracy: „na górze jest pomarańczowa owadownia z jedna osą
i dwie pszczółki. Z góry jest niebieska zjeżdżalnia, na której jest siedzenie z pilotem, głośnikiem i telewizorem. Pod zjeżdżalnią są palmy kokosowe, tylko jeszcze bez kokosów. W zielonym pokoju idzie fala meksykańska na plaże. Na dole jest elektryzujące coś jakby przyszedł złodziej, żeby go poraziło. Lampka w kuchni, garnek na kuchence. Winda do góry złotego koloru. Mała rzeczka, która płynie do drzwi wejściowych. Koło windy toaleta w łazience na brązowo. Zjeżdżalnia płynie do basenu. Na dole „Smyk” do kupienia zabawki i parkowania w nim”.

Tadzio Wydymus nt. swojej pracy: „w domu są trzy sypialnie, drzwi w kształcie koła, lodówka w kształcie serca. Na dachu jest 12 kominów, bo jak zepsują się wszystkie to są na zapas. Na górze w łazience toaleta i umywalka i następna sypialnia i następna sypialnia
i następna sypialnia. Okna są w kształcie koła, serca, trójkąta, kwadratu  gwiazdki. Malutki zielony garaż. Po bokach dwa domy połączone z trzecim na środku w jeden”.

Franek Lipień nt. swojej pracy: „rura, którą się zjeżdża do basenu. Trójkątne okna na balkonie. Motor i auto w garażu. Huśtawki obok basenu. Kuchnia z palmą. Niebieskie schody. Na balkonie jest grill i dwa łóżka. Na środku jest pokój kinowy z jednym czerwonym telewizorem i jednym czerwonym fotelem. Toaleta z różową umywalką. Na dachu pajęczyna i pająki i sercowe okno. Alarm i światła kiedy można zjechać ze zjeżdżalni”.



Igor Zadęcki nt. swojej pracy: „obok palmy jest druga ale z jabłkami. Przed domem są płytki do zjeżdżalni do basenu. Zielonymi schodami się  wychodzi i omija pralkę. W domu jest telewizor, pilot i kanapa, łóżka, szafa. Na górze jest kuchnia i się gotuje. Na dachu można oglądać z okna coś co jest bardzo daleko”.


Maja Tokarska nt. swojej pracy: „jest niebieska drabina do kominów jak się zepsuje. Zjeżdżalnia na strychu, żeby zjechać do łazienki. Fioletowe pomieszczenie, w którym można się bawić. Niebieska kuchnia, czerwona sypialnia z pomarańczową poduszką. Z boku brązowa zjeżdżalnia do kuchni”.



Zuzia Pietrzyk nt. swojej pracy: „fioletowa lodówka, zielone drzwi. Na górze ściana cała w obrazach gwiazdek. Czerwona papuga, okna, łazienka, kuchnia”.

Artur Dwernicki nt. swojej pracy: „na dole samochody. Na różowej taśmie węgiel w domu potrzebny, żeby palił się komin i by był dym. Pomarańczowe drzwi w kształcie gwiazdy, brązowe meble od kuchni. Czarny kominek z różowym ogniem”.



Karolina Trela nt. swojej pracy: „jest kolorowy żeby było ładnie. Dużo kominów jakby się któryś zepsuł to jest zapasowy. Kuchnia, łazienka, pokój”.



Zosia Klamerus nt. swojej pracy; „trzy baseny dwa czerwone i jeden zielony i plaża. Czarne trampoliny. Żółte łóżko ze zjeżdżalnią. Obok łóżka wodospad. Na górze dach
z namalowaną plażą. Kuchnia, duży pokój w kratkę i sypialnia”.



Kuba Poznański nt. swojej pracy: „drzwi w dwóch kolorach różowy i zielony. Kuchnia, pokój i łazienka na górze. Żółto-czerwone okno. Zapasowe kominy i trójkątne okna. A tu na dole są samochody. Pod schodami brama, którą się otwiera”.



Ignacy Gleń nt. swojej pracy: „czerwone drzwi, fioletowe łóżko i hamak pod człowiekiem. Na dole lodówka i dwa kominy i schody do hamaka”.



Wiktoria Tuszyńska nt. swojej pracy: „kominy w kształcie serca. Kuchnia, sypialnia, schody, czarna wanna. Palmy żeby jeść kokosy”.



Janina Nowak nt. swojej pracy: „okna z serca i drzwi serduszkowe. Toaleta, pokój, szafka, komin, kuchnia, schody”.

Z przedstawionych powyżej rysunków widać, że u dzieci dominowały nietypowe kształty okien, drzwi oraz spora liczba kominów.

Po zakończeniu prac nastąpiło podsumowanie zajęć z dziećmi w formie pogadanki. Zatem zapytałam dlaczego chcieliby mieszkać w takim domu, jaki zaprojektowali? Wśród najczęstszych odpowiedzi były:

- „ bo są inne kształty wszystkie, inne zabawki, ubrania – inne wszystko”,

- „mogą być okna w kwiatki”,

- „ nie mamy w domu palmy kokosowej”

- „chcielibyśmy mieć morze w domu”

Następnie zapytałam czy to były łatwe prace do zrobienia? Czy ktoś miał jakiś problem? Dzieci miały podzielone zdania. Większość z nich twierdziła, że to była łatwa praca. Jednak były osoby, które uważały, że praca była trudna, bo nie miały od razu pomysłu na nią.

Na ostatnie pytanie, czy podobała wam się ta praca? Odpowiedź brzmiała: „jest fajna, ale dużo czasu zajmuje”.

Z moich obserwacji dodać mogę, że dzieci były bardzo zaangażowane, jak i skupione na projektowaniu swoich domów. Z zapałem przystąpiły do pracy, a po zakończeniu były dumne z wykonanych prac. Zajęcia były dla nich bardzo inspirujące.

Nauczyciel: Paulina Walczewska

Niepubliczne Przedszkole „Misiowe Przedszkole” // Kraków

_________________________________________

 

Każdy moment jest dobry żeby zacząć przygodę z  d e s i g n e m!

Więcej informacji: http://exspace.pl/articles/show/804

Organizator: Portal eXspace.pl
Patronat Honorowy: NOTI Meble, Astrini Design
Partnerzy:  Centrum Architektury, Concordia Design, Międzynarodowe Tragi Poznańskie, Wydawnictwo Wytwórnia, Fundacja Klaster Poznań

 

Zapraszamy do kontaktu szkoły i nauczycieli.
arch. Urszula Kałużna | 728 656 039 | info@exspace.pl | www. exspace.pl




Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.