wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

13 maja 2014
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Co to jest design // Niepubliczne Przedszkole "Baśniowe" Lębork

Niepubliczne Przedszkole "Baśniowe" Lębork 
Nauczyciel: Marta Bomba      

Relacja z przeprowadzonych zajęć prezentacja nr 1. Co to jest design?

Zajęcia w grupie 22 osobowej 5 i 6 latków w Niepublicznym Przedszkolu Baśniowym zostały przeprowadzone w ciągu dwóch spotkań.

Dzieci przyniosły na 1 zajęcia swoje ulubione przytulanki, maskotki. Nie wiedziały czemu to posłuży, dlatego od samego początku były bardzo zaciekawione celem zajęć.

22 osobowa. 5 i 6 latków, z Niepublicznego Przedszkola "Baśniowego" w Lęborku

Informacje i zdjęcia, które były zawarte w prezentacji, były dla dzieci zaskoczeniem i zagadką. Przedszkolaki próbowały odgadywać co przedstawia dany przedmiot, rzecz. Na pytanie - czym jest klamerkowa podstawka na kubek - dzieci odpowiadały: to jest klamerka, że można tam coś włożyć, można zawiesić tam gumki do włosów albo wieszak. Dzieci nie miały problemu z odgadnięciem przedmiotów, które pasują do danej płci. Bardzo spodobało im się geometryczne dzieło Mondriana. Padały odpowiedzi: to jest labirynt, miasto, jakaś gra, szafki, kształty, drabinki. Następnie pytałam dzieci kto inspiruje projektantów zabawek. Przedszkolaki odpowiadały: zwierzęta, misie, drzewa, krzaki, skały, klocki.


Nasze przedszkolaki musiały się również zmierzyć z pojęciem inspirować się. Usłyszałam, iż inspirować się to znaczy: że bardzo to się lubi (Miłosz), że się ciekawisz (Nadia), że się coś podoba (Kuba), że można się tym zaciekawić (Iness), że można się tym podzielić z kimś (Andrzej), tworzyć rożne rzeczy (Dominik), zrobić drzewko (Marcela).

Na kolejnych zajęciach przedszkolaki przypominały sobie informacje, dzieci fantastycznie pamiętały pojęcia i zdjęcia z poprzednich zajęć i już z większą swobodą i ciekawością pracowały na kolejnych. Przedszkolaki były zdumione wykorzystywaniem natury w projektach. Na pytanie: Czy naturę można zaprojektować dzieci odpowiadały: nie można, bo natura jest taka jaka jest, bo nie mają serca i nie są żywe, mechaniczny łabędź nie będzie prawdziwy (Miłosz), bociany z papieru nie mówią i nie są prawdziwe (Dominik).



Dzieci nie miały problemu z odgadnięciem co jest naturą, a co jest design. Tutaj rozpoczęłam wprowadzanie pojęcia design, ale dzieci automatycznie odkryły jego przekaz i już swobodnie odpowiadały wskazując: Tak to jest design, a to natura. Design słowami dzieci to: to jest coś o tylko człowiek mógł stworzyć, to projektowanie mebli, to sztuka, to są ładne przedmioty, geniusze mogli to wymyślić, design jest ładny.


Po zakończeniu prezentacji przedszkolaki miały za zadanie stworzyć własne przedmioty ze sklepu z designem. Dzieci były podekscytowane zadaniem, jednak miały również wiele pytań i wątpliwości. Oczekiwały od nauczycieli potwierdzenia poprawności swoich pomysłów. Jednak gdy rozpoczęły już pracę nad projektem, to ich wyobraźnia stworzyła niezwykłe dzieła. Przedszkolaki przede wszystkim tworzyły przedmioty codziennego użytku..

Po bardzo burzliwym „akcie tworzenia” każde z dzieci indywidualnie opowiedziało co stworzyło.

Oliwia: Narysowałam sklep z meblami. Moje łóżko w kształcie korony inspirowane jest marzeniami o byciu królewną.

Oskar: Sklep z pudełkami, jest dla dzieci do zabawy w chowanego.

Julka: Sklep meblami. Moje biurko jest w kształcie grzybka, a łóżko pomalowane jest i wygląda jak fale morskie.

Olga: Mój sklep jest z meblami. Stworzyłam łózko, lampkę i komodę w kształcie banana, lampę w kształcie motyla.

Ola S.: Mój sklep jest z domami dla kotów. I jest też kot, który jak się naciska to podaje łapę i chodzi.

Hania R.: Mój sklep jest z meblami do kuchni. Jest tu kubek stół i krzesła, które są kotami.

Maja: Moje naczynia są wesołe. W sklepie można kupić dużo kubków dla kobiet:) Jest kubek jak kot i do tego są 2 kubki myszki. To jest taki komplet.

Iwo: Tu jest fotel dla psa, a buda wygląda jak zamek. A biurko wygląda jak natura bo jest jak kwiaty.

Oliwier W: W moim sklepie są auta na dwóch kołach. Auto ma 2 koła i dopalacze i wchodzi się do niego przez dach jak do czołgu.

Kuba: Mam fotel kwadratowy, który można wyciągnąć i złożyć i usiąść. Jest łóżko w kształcie ulicy, można je wyciągnąć, jest też łóżko jak cegła. Mam Znaczek (tutaj miał na myśli LOGO)sklepu.

Miłosz: Mój sklep jest z różnymi rzeczami. Jest buda dla psa jak rura wygląda i się ją wyciąga. Szafa podobna jest do graffiti. Jest stół w kształcie filiżanki, są kolorowe bo są wesołe. Jest łóżko które przypomina chmurę.

Dominik: W moim sklepie jest kamper z telewizją po 300 tyś, on ma oczy i przybliżenia w środku, jak będzie wypadek to można przybliżyć i zobaczyć, a wtedy wezwać karetkę.

Marcela: W moim sklepie są domki dla kota. Inspirowałam się domem dla normalnych ludzi.

Ola Z.: Mam sklep z meblami, kubek jako stolik, a krzesło wygląda jak gigantyczna łyżka wygięta.

Natalia: Sklep z jest z rzeczami dla kotów. Domek jest w kształcie jajka i lampa w kształcie drzewa, tak jak natura.

Franek: Mam plac zabaw dla dzieci. To jest zjeżdżalnia wygląda jak kubek z uchem.

Po zakończonych warsztatach dzieci były z siebie dumne, czuły potrzebę pokazania sobie nawzajem własnych projektów. Na pytanie czy to było proste zadanie odpowiadały, że trochę trudne, a trochę łatwe, jest proste jak to malujmy, ale będzie trudne jak to zrobimy:)

Marta Bomba 
Niepubliczne Przedszkole "Baśniowe" Lębork

na zdjęciu: Marcelinka
fot.: Marta Bomba
 
________________________________________

Organizator: Portal eXspace.pl
Patronat Honorowy: Astrini DesignNOTI Meble,
Partnerzy:  Międzynarodowe Tragi Poznańskie, Wydawnictwo Wytwórnia, Fundacja Klaster Poznań, Centrum Architektury, Concordia Design,

Każdy moment jest dobry żeby zacząć przygodę z  d e s i g n e m!
Zapraszamy do kontaktu szkoły i nauczycieli, kontakt:info@exspace.pl | www. exspace.pl

 

 

 

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.