wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

05 stycznia 2015
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Złodziejka i maszynka do czosnku - bohaterowie pierwszego spotkania z designem // Przedszkole Wesołe Nutki Wrocław

Obrys - wstęp do zajęć o designie.

Pierwsze zajęcia i pierwsze spotkanie z dizajnem 6-ciolatki z Przedszkole Nr 150 "Wesołe Nutki" we Wrocławiu mają już za sobą.  Pierwsze zajęcia Design Dla Szkół odbyły się w dniach 12.11.2014r - 14.11.2014r. W zajęciach (obrys - wstęp do zajęć o designie) brało udział 20 dzieci. Zajęcia prowadziła Monika Przystajko. Relacja poniżej.

6-ciolatki z Przedszkole Nr 150 "Wesołe Nutki" we Wrocławiu

Gdy na ekranie, na początku zajęć, pojawił się obrazek z przytulającymi się kotkami i napis: czy to jest design - dzieci były zaskoczone i nie umiały odpowiedzieć. Mówiły: - "nie, przecież to kotki". Pytam: - "a kotki czym są?" Mówi Marcel: - "kotki są żywe". Pytam: - "czy są zaprojektowane?". Odpowiada Adam:  "nie, nikt ich nie wymyślił, żyją od bardzo dawna". Wojtek mówi: "urodziły się tak jak my". Pytam: "czym jest to co żyje?". Dzieci nie za bardzo wiedziały. Podpowiadam: -"naturą?". Wszystkie dzieci się z tym zgodziły.

Żeby wprowadzić dzieciaki w temat design/projektowanie zajęcia zaczęliśmy od … PROJEKTOWANIA! Przedszkolaki dostały do odrysowania: złodziejkę i maszynkę do czosnku i zaczęliśmy rozmawiać. Z czym się nam kojarzy złodziejka i maszynka do czosnku. Przedmioty, które miały obrysować (złodziejkę i maszynkę do czosnku) trzymałam w ręku. Po pokazaniu tych przedmiotów, zaczęły pytać: - "co to jest?, co będą robić?, o co chodzi?” itp. Wytłumaczyłam im, że są to przedmioty, które po przyłożeniu do kartki, obrysują. Z obrysu, który powstanie na kartce będzie można coś stworzyć. Następnie nic nie mówiąc, zaprosiłam je do stolików. Dzieci usiadły na swoje miejsca, gdzie miały przygotowane: kartki  kredki. W tym momencie zrobił się harmider i padły pytania: czym mają obrysować? czy mogą ołówkiem? (pozwoliłam im , więc poszli po te ołówki, ponieważ nie dałam im na stoliki). Powiedziałam jeszcze, że mogą sobie pomagać, przytrzymując te przedmioty podczas obrysowywania.  Parę osób nie wiedziało co do końca ma z tym zrobić, miały problem ze zrozumieniem zadania.

Podczas obrysowywania padały pytania: - po co mamy to robić? - nie rozumiem co mam z tym zrobić, - o co chodzi? itp.

Po obrysowaniu kształtów – poprosiłam żeby zapomnieli o tym do czego służą: złodziejka i maszynka do czosnku – i zaprojektowali coś zupełnie innego, nie związanego z ich przeznaczeniem – inspirując się kształtem. Obracaliśmy kartkę na wszystkie strony. I zaczęliśmy projektowanie. Powstały bardzo różne i często zabawne przedmioty. Wszyscy byliśmy równie zaskoczeni, ile różnych, ciekawych i zaskakujących rzeczy można zaprojektować ze złodziejki i maszynki do czosnku.

Celem tego ćwiczenia było – wprowadzenie do zajęć: "Czy to jest design?". W galerii obejrzycie Państwo wszystkie projekty zainspirowane obrysami zwykłych przedmiotów. Każde dziecko mając już obrys swojego rekwizytu zaprojektowało – wymyśliło zupełnie inną rzecz, dla której obrys był początkiem. Proszę zobaczyć ile niezwykłych przedmiotów stworzyły moje przedszkolaki mając do dyspozycji złodziejkę i maszynkę do czosnku.

projekty z obrysu maszynki do czosnku, projekty z obrysu złodziejki ;-)

relacje opracowała i napisała:

Monika Przystajko
Przedszkole Nr 150 "Wesołe Nutki"
Wrocław

Do ramki wykorzystaliśmy zdjęcie z Fotolia.com

Wszystkie projekty dzieci i więcej zdjęć w Galerii przy Artykule !

Jeśli lubisz to co czytasz - sledź Facebook! Design Dla Szkół. Zapraszamy!
Zainspirował Cię artykuł? Dodaj link do tego posta na swoją stronę!

_________________________

Patronat Honorowy nad Design Dla Szkół:

 

www.uap.edu.pl

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.