wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

01 grudnia 2013
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

DESIGN DLA SZKÓŁ Szk.P.NR2 Biala Podlaska | Sem.1 | Prezentacja 1 "Co to jest Design" - relacja.

Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Bohaterskich Lotników Podlasia
21-500 Biała Podlaska
Klasa: 1a 28 uczniów
Nauczyciel:
Iwona Puczko



Zapraszamy Państwa do głosowania na prace siedmioletnich architektów. Konkurs prac uczniów jest ostatnim etapem zajęć w każdym semestrze. Głosowanie trwa do 20 grudnia.

* * *
RELACJA Z ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH DNIA 23.10.2013R i 6.11.2013R. W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W BIAŁEJ PODLASKIEJ W KLASIE I A PRZEZ NAUCZYCIELA IWONĘ PUCZKO. Wprowadzamy pojęcia: DESIGN, PROJEKTOWANIE, INSPIROWAĆ SIĘ, RÓŻNICA MIĘDZY NATURĄ A ŚWIATEM RZECZY. ZNACZENIE KOLORU.

Pierwsze zajęcia z programu edukacyjnego Exspace w roku szkolnym 2013/2014 nawiązują do hasła: D E S I G N.

Ja prowadziłam zajęcia z moją klasą I A etapami.

Etap I

Otrzymałam prezentację przygotowaną przez architektów z Exspace. Jest ona dość długa jednak w bardzo przystępny sposób wyposaża uczniów w nową wiedzę o świecie. Dzięki niej dzieci szybko orientują się jakie jest znaczenie słowa design.

Celem tej prezentacji było wyposażenie dzieci w wiedzę tak, by umiały odpowiedzieć na pytania:

Co to jest dizajn?

Po co jest dizajn?

Dlaczego uczymy się o dizajnie?


Na początek muszę dodać, że w zajęciach wzięło udział troje dzieci z zerówki, które brały udział w zajęciach pilotażowych w czerwcu. Dzieci zostały kolejny rok w zerówce, ale rodzice widzą zasadność kontynuowania programu i dzieci uczestniczyły w zajęciach.

Po otrzymaniu prezentacji przystąpiłam do realizacji zajęć. Rozpoczęłam  rozmową na temat: co wiecie o designie, co to jest design, czy ktoś z Was słyszał to słowo? Większość klasy wymownie milczała, niektórzy otwarcie stwierdzali, że im nic nie mówi to słowo, nic im się z nim nie kojarzy. Gabryś stwierdził, że je pierwszy raz w życiu słyszy. Mina Szymka świadczyła o tym, że jakaś myśl snuła mu się po głowie, ale jeszcze nie był pewien czy się odzywać czy lepiej milczeć.

Zapytałam więc go jaki tytuł ma jego książka, którą dostał od Wydawnictwa Wytwórnia w nagrodę za wykonanie projektu stoiska targowego dla firmy Motylek. Oczy Szymka zrobiły się duże i okrągłe, twarz rozjaśnił uśmiech; - tak myślałem, coś w tytule jest o designie.

- Tak, to ,,Ilustrowany elementarz designu’’ pani Ewy Solarz.

Przedstawiłam dzieciom prezentację zwracając uwagę na najistotniejsze sprawy, które pozwolą lepiej zrozumieć i zapamiętać znaczenie słowa design.

Świat to natura i projekty człowieka, w których ważny jest kolor, kształt, pomysł.

Bardzo ciekawe okazały się zagadki umieszczone w prezentacji, rozpoznawanie w przedstawionych ilustracjach co jest naturą, a co designem. Świetnie się przy tym bawiliśmy. Nie dali się oszukać, że kanapka pana Piotra Piotrowskiego nadaje się do jedzenia.

"Sandwich Book" Piotr Piotrowski

Poznaliśmy nazwiska kilku znanych designerów. Cały czas trwała ożywiona wymiana zdań, kierowana sugestiami nauczyciela.

Po zakończeniu prezentacji na ponownie postawione pytanie: co to jest design - połowa klasy chórem odpowiedziała: d e s i g n  to  p r o j e k t o w a n i e , a człowiek, który projektuje jest  d e s i g n e r e m .

W dniu 6.11.2013r przeprowadziłam zajęcia podsumowujące pierwszy cykl zajęć wprowadzających pojęcie designu w klasie pierwszej. Chciałam się dowiedzieć, co dzieci zapamiętały i z czym kojarzą design.  

- Kochane dzieci. Dziś przed nami trudne zadanie. Chciałabym, żebyście sobie przypomnieli pierwszą prezentację jaką widzieliście na naszych zajęciach rozwijających.

- Proszę Pani to będzie trudne, widzieliśmy tyle prezentacji, że nie wiemy, o którą chodzi!

- O pierwszą, tą, z której dowiedzieliście się, co to jest design. Po jej obejrzeniu powiedzieliście, że design to projektowanie.

- Aha, chyba już kojarzymy. Była mowa o naturze i tym co stworzył człowiek. Tam były kredki, piesek, plecaki.

- Jaki piesek?

- Piórnik w kształcie pieska.

- Tak, macie rację. Co jeszcze pamiętacie?

- Pokoje dla chłopaka i dziewczynki, zwróciliśmy uwagę, że niektóre zdjęcia były szare, czarno-białe a inne kolorowe i te kolorowe były fajniejsze. Stoły o dziwnych kształtach, widelce, kubeczki w różnych wzorach, rower z kwadratowymi kółkami, dziwaczne solniczki, grzebień… i najfajniejsze radio.
rysuje: Gabryś Dmitruk | "Radio" Jarosław Hulbój, finalista must have 2013

- Jaki grzebień?

- Ten, w którym stały rowery.

- Świetnie. Dużo zapamiętałyście. Teraz mam do Was prośbę. Narysujcie jedną rzecz, którą zapamiętaliście najbardziej, która najbardziej się Wam podobała. Pamiętajcie o wszystkich wskazówkach, o kresce, nakładaniu koloru, wielkości przedmiotów, tle pracy.
rysuje: Weronika Romaniuk

rysuje: Mateusz Dmitruk

rysuje: Sybilla Hodun

rysują: Maciek Golec i Jadoda Łukaszuk

Niektóre dzieci narysowały więcej rzeczy, bo im tak bardzo utkwiły w pamięci, bardzo się podobały.

Na początku bałam się, że  nie zapamiętały wiele. Ale wystarczyło, że jedno dziecko przypomniało jedną rzecz z prezentacji i wyobraźnia pozostałych ożywiła się.

W niektórych pracach widać własne pomysły dziecka, prace są w większości duże, wyraźne, kolorowe. Niektóre dzieci dodały w pracach swoje własne elementy, których nie było w prezentacji. Moim zdaniem prace dzieci świadczą o większej śmiałości w wyrażaniu swego zdania za pomocą rysunku. Nie ma prac maleńkich - nieśmiałych. Widać, że dzieci czują się podczas tych zajęć dobrze, że są zainteresowane tym, co przygotowuje dla nich nauczyciel z pomocą architektów z Exspace. Są coraz bardziej ciekawe świata, który poznają lepiej dzięki tym zajęciom. Zaczynają być coraz bardziej świadome roli człowieka w kształtowaniu rzeczywistości, w której żyjemy.


Iwona Puczko

* w prezentacjach umieściliśmy prace następujących designerów: "Radio" Jarosław Hulbój, "Teddy Bear" Mikołaj Wierszyłłowski, "Trefle" Piotr Kuchciński, biurko " Bawa" Klaudia Kuhn, biurko "Secret Desk" Magdalena Tekieli, 'Concrete Stool" Sam Jennings, meble zwierzęce Maximo Riera, Modus Design - Sudio Marka Cecuły, Philippe Starck, Aleksandra Kościów, Oscar Zięta, Charles & Ray Eames, Fron Design, Banksy, Piet Mondrian, "Sandwich Book" Piotr Piotrowski,  Lubomir Tomaszewski,  Mieczysław Naruszewicz, Jerzy Dobrzański, Tomek Rygalik, Tomasz Augustyniak, Bartek Mejor, Jerzy Langier, Jerzy Porębski, Dorota Koziara, Piotr Wełniak, Edgar Bąk i wielu innych. Marki: NOTI, Astrini Design, Foscarini, Tabanda Grupa Projektowa, VOX i wiele innych.

______________

Program edukacyjny DESIGN DLA SZKÓŁ uczniom ma przybliżać pojęcia ze świata sztuki, architektury i designu w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN.

ARCHITEKTURA // DESIGN // RZEŹBA // GRAFIKA // PROJEKTOWANIE

Nauczycieli i szkoły zainteresowane udziałem w programie edukacyjnym Design Dla Szkół uprzejmie prosimy o kontakt:
mail: info@exspace.pl,
tel.: 728 656 039 | Więcej informacji o programie Design Dla Szkół TU


PATRONAT HONOROWY

      

 

PARTNERZY PROGRAMU EDUKACYJNEGO

                        

 

 

Komentarze:

loading
Informację na temat waszej inicjatywy znalazłam przypadkowo na łamach naszego lokalnego serwisu biala24.pl. Przejrzałam uważnie wszystkie materiały. Nic dodać nic ująć, to niesamowite jak w małych dzieciach można wzbudzić zainteresowanie tak ambitnymi tematami ze świata sztuki i architektury. To jest naprawdę warte zachodu. Gratuluję kreatywności pomysłodawcom i twórcom programu.
skomentowany przez    Grażyna    12 grudzień 2013, 18:10 obserwuj post
Pracuję w szkolnictwie ponad dwadzieścia lat i muszę powiedzieć że idea zapoznawania dzieci ze sztuką, architekturą, projektowaniem zrobiła na mnie dużo wrażenie. Z wielkim zainteresowaniem uważnie przeczytałem wszystkie materiały. Pomysł fantastyczny, aczkolwiek wymaga wiele trudu i sporej kreatywności ze strony nauczyciela i architektów. Połączenie tego dla dobra dzieci wydaje się strzałem w dziesiątkę. Bardzo mi się podoba. Powodzenia, tak trzymać. Pozdrawiam.
skomentowany przez    Małek    11 grudzień 2013, 17:17 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.