wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

05 stycznia 2014
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Ginazjum Nr 40 w Poznaniu. Relacja z zajęć „Co to jest design?” i „Kto to jest designer?”

Szkoła: Gimnazjum NR 40 w Poznaniu

Klasa: 1a / 22 uczniów
Nauczyciel: Justyna Gola

 



Polecamy relacje z Konkursu prac "jesteśmy architektami"


Relacja z zajęć odbywajcych się w ramach programu edukacyjnego Exspace DESIGN DLA SZKÓŁ.

„Co to jest design?” i „Kto to jest designer?”

Grupie pojęcie „designu” było obce. Jedna osoba zdecydowała się podjąć próbę definicji pojęcia. Kojarzyło się jej z wzorem, projektem. Mimo nieznajomości tematu, gimnazjaliści chętnie komentowali poszczególne fragmenty  prezentacji i angażowali się w rozmowę o designie.

Kiedy wróciliśmy do naszych końcowych wniosków z tychże zajęć na kolejnych, tj. „Kto to jest designer?”, grupa pamiętała, że design, to:

- sztuka,

- unowocześnianie, ale i tworzenie całkowicie czegoś nowego, robienie czegoś z niczego,

- „niby nic, a jednak coś”,

- coś, do czego potrzebna jest wyobraźnia,

- sposób i możliwość na wyrażenie samego siebie,

- oryginalność, mogąca także prowadzić do szpanu,

- łączenie pięknego wyglądu z przydatnością,

- coś, co łączy się z poczuciem humoru.

Po obejrzeniu prezentacji rysowały prace, które przedstawiały według nich dobry design.

Grupa stwierdziła, że fajnie byłoby mieć szkolnego designera. Miały pomysły na przedmioty, które mogłyby ułatwić, upiększyć, zmienić przestrzeń szkolną (zabawki edukacyjne na boisku szkoły, zegary klasowe, ławki koło szkoły i na boisku, pojemniki do segregacji odpadów) „lub też wskazywały na takie elementy rzeczywistość szkolnej, które aż „proszą” o zmianę designu (dziennik lekcyjny, identyfikator szkolny, logo szkoły, szafki szkolne, elementy wyposażenia sal i toalet uczniowskich)


Podobny przebieg miały zajęcia poświęcone designerom. Prezentacja bardzo się podobała, choć chyba już mniej, bo była mniej zaskakująca w tym sensie – jak sądzę – że omawia się jednak i pokazuje dzieciom budynki światowej architektury. Dość chętnie jednak rysowały wybraną z prezentacji budowlę. Największą popularnością cieszył się dom ekologiczny i budynek pawilonu Polski z Expo.

Kolejne zajęcia, tj. zajęcia z projektowania domów dla robota, składały się z dwóch części. Pierwsza związana była ściśle z propozycjami z wystawy, z samym robotem; druga zaś wiązała się już z „robocizną”, czyli projektowaniem.

4 z 9 domów obecnych na wystawie „Na przykład. Nowy dom polski” INSPIRUJĄ uczniów uczestiniczących w programie edukacyjnyn DESIGN DLA SZKÓŁ. Zależy nam bardzo na tym, żeby uczniowie, nauczyciele i rodziny uczniów szeroko włączyli się również w dyskusje nt wystawy. Domy uczniowie projektują na zajęciach pt. "Jesteśmy ARCHITEKTAMI". Projekty domów wykonane przez uczniów przentowane są w galerii konkursowej. Zapraszamy wszytskich Państwa do głosowania.

Nie odbywały się  one tego samego dnia, dzieciaki miały kilka dni z katalogami wystawowymi w domu (dwie osoby przyszły na zajęcia z notatkami z domu, dotyczącymi zaprezentowanych projektów), miały je przejrzeć z rodzicami, rodzeństwem itd. Na spotkaniu komentowaliśmy te realizacje, a za tydzień, tak zainspirowani, uczniowie sami wzięli się do pokazania na papierze swoich pomysłów.

Oto kilka komentarzy i uwag:

- Bolko – Loftu: strasznie, surowo, zimno, fajne możliwości do zabawy, szczególnie dla chłopaków, dom jak z wojny, dom dobry na powódź, niebezpieczny dla dzieci, niewygodny dla niepełnosprawnych, ciekawe widoki, dom z horroru, wnętrze jak z rzeźni

Od 2003 roku, kiedy powstał, Bolko Loft jest jednym z najbardziej znanych domów jednorodzinnych w Polsce. Pomysł architelta Przemo Łukasika z medusa group, by na dom zaadaptować lampiarnię na terenie nieczynnej kopalni był w tamtym czasie w Polsce rewolucyjny i wprowadził polską architekturę do świata rewitalizacji przestrzeni poprzemysłowych. fot. Daniel Chrobak, fot. Juliusz Sokołowski


- Dom zwrócony ku sobie: labirynt, niewygodne przemieszczanie się z jednego pokoju do drugiego, zimą nie do pomyślenia, wiele możliwości do zabawy, daje poczucie wolności, łatwo w nim o osobność, nieodpowiedni dla rodziny

Dom zwrócony ku sobie w Warszawie, projekt Piotra Brzozy i Marcina Kwietowicza. Dom odzwierciedla architektoniczny nieład lokalnej zabudowy. Szary mur, widoczny od ulicy wygląda jakby stał w tym miejscu od zawsze. Dom złożony jest z czterech modułów, a nietypowe ułożenie pozwoliło uzyskać rozległe podwórko, niedostępne dla wzroku przechodniów.

- Dom ekologiczny: funkcjonalne wnętrze, przypomina bramę, kurnik, kolorowe deski jako elementy rozświetlające, przyszłość architektury

Modelowy Dom Ekologiczny kolo Pszczyny został zaprojektowany przez Piotra Kuczia. Założeniem projektu było stworzenie budynku nie tylko eko-logicznego, ale także logicznego: logicznego w swojej geometrycznej i funkcjonalnej strukturze, w stopniu wyważenia poszczególnych rozwiązań, jednocześnie także eko-nomicznego.

Obejrzeliśmy robota ASIMO „w akcji” i zaczęliśmy się zastanawiać, gdybyśmy mieli takiego klienta jako architekci, to na co powinniśmy zwrócić uwagę. Czym różni się robot od człowieka? Co w związku z tym mogłoby być, co jest nie/zbędne robotowi? Co może znaczyć piękno dla robota? Jak może wyglądać dzień robota?

 

Prace uczniów biorą udział w Konkursie. 31 stycznia poznaliśmy Laureatów konkursu "jesteśmy architektami", zrealizowanego w ramach programu DESIGN DLA SZKÓŁ, w klasie 1A Gimnazjum NR 40 w Poznaniu.

Prace, które uzyskały największą ilość punktów w głosowaniu:

1. Miejsce Zuzia Chruścicka
2. Miejsce Piotr Maik
3. Miejsce Marcin Broda

WYRÓŻNIENIA HONOROWE architektów z Exspace.pl otrzymują:

- Joanna Bąkowska - za konsekwencje. Fasada i plan świetnie się uzupełniają. Czuć, że dotyczą tego samego pomysłu. I za fasadę. Lubimy rzeczy z poczuciem humoru.

- Wiktoria Roszak - bardzo podobaja nam się fantazyjne linie, "wstążki" na fasadzie. I plan, szczególnie komunikacja zaznaczona jakby byłą drogą.


Laureaci: Prace konkursowe + uczniowie

WYRÓŻNIENIA HONOROWE architektów z Exspace.pl otrzymują:

- Joanna Bąkowska - za konsekwencje. Fasada i plan świetnie się uzupełniają. Czuć, że dotyczą tego samego pomysłu. I za fasadę. Lubimy rzeczy z poczuciem humoru.

- Wiktoria Roszak - bardzo podobaja nam się fantazyjne linie, "wstążki" na fasadzie. I plan, szczególnie komunikacja zaznaczona jakby byłą drogą.

Gratulujemy!

Więcej:  relacje z Konkursu prac "jesteśmy architektami"  w dziale Konkursy


 

 

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.